Дрібна моторика та її розвиток
Загалом, дрібна моторика-це не тільки про здатність захоплювати предмети та маніпулювати ними, це можливість виконувати побутові заняття, удосконалювати навички письма, розвивати творчу сферу (художнє мистецтво, гра на музичних інструментах) та інші види діяльності.
Окрім фізичних якостей та навичок, розвиток дрібної моторики безпосередньо пов’язаний із розвитком когнітивних якостей дитини. Скоординовані і точні рухи пальців та рук сприяють становленню мови у дітей, тренуванню уяви, пам’яті та координації.
Приклад вправ для тренування спритності рук в домашніх умовах:
- малювання пальцями, олівцями, фарбами
- зав’язування бантів, шнурівок
- ліплення з пластиліну, глини
- використання різноманітних сортерів
- шиття
- використання різного роду наліпок, замків з ключами, ґудзиків, застібок-блискавок та інші.
Розвиток моторики рук сприяє покращенню участі дітей у необхідних для них заняттях.
Отже, дрібну моторику потрібно розвивати з народження та підтримувати її протягом зростання та розвитку дитини.
Надалі розглянемо основні навички, відсутність яких може свідчити про затримку дрібної моторики у дітей до 3 років.
Ознаки затримки дрібної моторики у діток до 1 року:
- не хапає/відпускає або не утримує предмет
- Не супроводжує поглядом діяльність рук
- не працює двома руками разом
Ознаки затримки дрібної моторики у дітей 1-2 років:
- не підносить ложку до рота та не бере чашку самостійно й не п’є з неї
- не виконує найпростіші завдання (піраміда з 4 кілець, нанизаних на стержень)
- не використовує жести в спілкуванні
Ознаки затримки дрібної моторики у дітей 2-3 років:
- не їсть самостійно
- не перегортає по одній сторінці книги
Систематичні тренування пальчиків та дрібних рухів кисті покращують участь та діяльність в житті дитини.
Інформацію підготувала ерготерапевт центру комплексної медичної реабілітації дітей з ураженням нервової системи та порушення психіки Руслана Андріївна БАСАГА